Kitap Ara

    Orhan Türkdoğan

    1926 yılında Malatya'da doğdu. İlk, orta ve lise öğrenimini bu ilde tamamladı. 1955 yılında Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe ve Sosyoloji bölümünden mezun oldu. 1955- 59 yılları arasında Malatya Lisesi felsefe öğretmenliğinde bulundu. 1959 yılında Atatürk Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyoloji asistanlığına atandı. 1962 yılında doktor, 1967'de doçent, 1971 yılında da profesörlük unvanını aldı. Türkdoğan, 1962-64 yı l lar ında ABD'nin Nebraska ve Missouri Üniversitelerinde "yeniliğin yayılması", Sağlık Üniversitesinde birinci kuşak Türk işçileri üzerinde araştırmalarını yürüttü. Yine, 1980'de Alman devletinin isteği üzerine, "Hastalık Sistemi" (Medical Sociology) ve "etnik gruplar" üzerindeki araştırmalarını sürdürdü. 1971 yılında, Alman devletinin davetlisi olarak, Hohenheim Üniversitesinde, ikinci kuşak Türk işçilerinin toplumsal uyumsuzluk ve kültürel entegrasyon gibi temel sorunlarını incelemiştir. 1980 yılında terör ve şiddet olayları ile ilgili olarak, kaynak araştırmaları için St. Andrews/İskoçya Üniversitesinde görev almış ve yerel terör örgütlerinin stratejilerini inceleyerek, ülkemiz terör ve şiddet olaylarının sosyal ve antropolojik yönleriyle olan bağlantılı bir araştırma yürütmüştür. 1985-1995 yıllarında, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesinin kuruluşu ve oluşumunda on yıl süreyle görevini yürütmüş ve 1995-2004 döneminde, Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü İşletme Fakültesi'nde görevini sürdürmüş ve bu enstitüden emekli olmuştur. Türkdoğan, 1959 yılından itibaren ülkemizde yaşayan Rus kökenli Molakanlar, Estonlar, Kozaklar, Polonezler, Süryaniler gibi dış etnik gruplar yanında, yerel Alevi-Sünni Kürt ve Zaza halkları üzerindeki saha araştırmalarını da sürdürmüş ve ilk kez ülkemizde yaşayan tüm yerli-yabancı etnik grupların sosyal varlık alanlarını 1995 yılında Etnik Sosyoloji adı altında yayınlamıştır. Ayrıca, Türkiye genelinde 17 il ve 45 ocakta yaşayan Alevi-Bektaşi grupları ile Doğu- Güneydoğu yörelerinde egemen olan 21 kadar kabile ve aşiret kuruluşlarını da yine aralarında yaşayarak, 1995 ve 1997 yıllarında Türk kamuoyuna sunmuştur. Şu ana kadar Atatürk Üniversitesi 15, Milli Eğitim Bakanlığı 3, Turizm ve Kültür Bakanlığı 1, ABD ise yine "Molokans in Turkey" adlı bir eserini İngilizce olarak yayınlanmıştır (The Social Structure of Molokans, Etienne Dunn, 1984). Ayrıca, yabancı dergilerde yayınlanmış bilimsel makaleleri de mevcuttur:1) L'Installation Das Immigrant Kazaks Dans Un Bourg (Ural-Altaische Jahrbucker, Wiesbaden, Band 43, 1971); 2) Descent Affinity and Ritual Relations in Eastern Turkey, (American Anthropologist, vol. 75, Oct. 1973);3)The Development of Turkish Social Anthropology, (Current Anthropology, vol. 17, No: 2, June 1976). Prof. Dr. Türkdoğan, 2008 yılında da Türkiye Büyük Millet Meclisi onur ödülüne layık görülmüştür. 1995-2011 yılları arasında Timaş Yayınevi 11, İ. Q. Yayınevi 22 ve Çizgi Kitabevi (2015 yılı itibariyle) 15 eserini okuyucularına sunmuştur.
    Kitapları:
    • Türk Tarihinin Sosyolojisi
      Üstte mavi gök, altta yağız yer yaratıldıkta, ikisi arasında İnsanoğlu yaratılmış, insanoğlu üstüne, soyumun atası: Bumin Kağan, İstemi Kağan taht'a oturmuş.O'nlar Kağan oldukta, Türk Budun'a (ulusuna) yurt kazanıp Türk yöresini ...
    • Kemalist Sistem ve Sosyo-Kültürel Yapısı
      Kemalist sistem, Cumhuriyeti kuran, asker kökenli bir devlet adamının sosyolojik görüş, düşünce yapısı ve olaylara yönelik bakış açısının bir yansımasıdır. Bu nedenle sistem, günümüzde ileri sürüldüğü gibi bir ideolojinin ötesinde, ...
    • Sosyo-Kültürel Bölge Araştırmaları
      Sosyoloji geleneğimizde, bölgesel araştırmalar, karşılıklı kültür ve değerler sistemine uygun yapısal kimlikler ve dokuların incelenmesi hususu, gerçek anlamda rayına oturmuş değildir... Ancak, münferit ve kendi diyagramında bölge mono-kültür incelemelerine rastlamamız ...
    • Günümüzde Aydınlıktakiler ve Karanlıktakiler
      "...Sadece para kazanmak yeterli değildi, insan bir mekanik varlık olamazdı. Yaşamak da gerekiyordu. İnsanlar kitleler halinde Boğaz'a, Çekmece Gölü'ne Yalova sahillerine koşuyordu. Yeni şatolar, kışın kayak ve benzeri sportif eğlenceler, ...
    • Osmanlı'dan Günümüze Türk Toplum Yapısı
      Türk sosyolojisinin önemli bir dinamik alanını oluşturan yapısal araştırmalar, gün geçtikçe kültürel alanda yerini ve rolünü almaktadır. Okuyacağınız bu araştırma, tamamen gelenekli Türk toplum yapısının -Osmanlı'dan günümüze- yönelik temel sorunlarının ...
    • Günümüz Türk Toplumunda Doğu-Güneydoğu ve Kabile-Aşiret Yapısı
      Kabile-aşiret kuruluşlarının varlık alanları, Türk kültürünün tarihsel değerler sistemidir. Günümüz Anadolu, Balkan ve Yakın Orta Doğu yöreleri toplum yapılarının alt kimlikleri tümü ile Asyatik kökenli, Türkmen boylarıdır. Bunların belirli kısımları ...
    • Toplumsal Kök Paradigmalarımız
      ABD'nin Tennessee Valley of Administration (TVA) modeli veya Rusya'nın Novosbrisk Üniversiteleri örneğinde gözlediğimiz etnisite ayrışımı, zenginlik- yoksulluk sorunları ve benzeri sosyal patlamalara karşı uyguladıkları akademik öncülüğe ağırlık veren bölgesel kalkınma ...
    • Günümüz Toplum Yapısı ve Sorunlarımız
      Şu anda bir tayf analizi yapmak gerekirse, Türk toplum yapısı "Büyük Değişme " içindedir. Dün toplum düzenini sağlayan norm ve değerler, bugün yerlerini yeni oluşumlara terk etmek durumda kalmıştır. Belirttiğimiz gibi, ...
    • Ziya Gökalp ve Sosyolojik Düşünce Sistemi
      "Gökalp Sosyolojisi, asgari 500 yıldan beri kimliğini yitirmiş bir topluma, bir yanda ulus-devlet olmanın, öte yandan da Kemalist sistemle birliktelik sağlayarak kimliğimizi kazanmanın yolunu açmıştır. Ülkemiz, şu anda Avrupa Birliği sürecinde ...
    • Gecekondu ve İnsan | İstanbul Varoş Kültürü
      İstanbul, tarihsel gelişim süreci içinde çok boyutlu kültürel değerleri, yoksul-zengin yapılaşması, yüzyıllarca Balkanlar ve Anadolu'nun çeşitli yörelerinden gelen göçler ve etnik grupların yerleşimleri ve imparatorluğun payitahtı olması gibi çok yönlü ...
    © 2018 Çizgi Kitabevi
    Çizgi KitabeviÇizgi KitabeviÇizgi Kitabevi